درباره ماهی سرخو ، درباره یک ماهی با گوشت بسیار لذیذ

0 607

درباره ماهی سرخو می تون گفت همانند سایر ماهیان دریایی منبع بسیار غنی از پروتئین می باشد. مصرف ۱۰۰ گرم از این ماهی حدود ۵۸ درصد نیاز روزانه بدن انسان را به پروتئین تامین می کند.

این گونه در جهان دارای اهمیت اقتصادی بالایی بوده و گوشت آن از نظر مصرف کنندگان دارای مرغوبیت و طعم مناسبی می باشد.

این ماهی را می توان به صورت کبابی یا سرخ شده طبخ نمود.

درباره ماهی سرخو : اطلاعات کلی

نام انگلیسی: John’s snapper

نام بومی: ماهی حمرو، سرخوی کم پولک

وزن سایز کوچک :۲۵۰تا ۳۰۰ گرم

وزن سایز متوسط : ۵۰۰ تا ۶۰۰ گرم

وزن سایز بزرگ : ۱ کیلو به بالا

ماهی سرخو همانند سایر ماهیان دریایی منبع بسیار غنی از پروتئین می باشد.

مصرف ۱۰۰ گرم از این ماهی حدود ۵۸ درصد نیاز روزانه بدن انسان را به پروتئین تامین می کند.

این گونه در جهان دارای اهمیت اقتصادی بالایی بوده و گوشت آن از نظر مصرف کنندگان دارای مرغوبیت و طعم مناسبی می باشد.

این ماهی را می توان به صورت کبابی یا سرخ شده طبخ نمود.

مدل های پاک کردن و میزان دور ریز

 از وزن محصول پس از پاک کردن به میزان دور ریز محصول کم می شود.

پاک شده: شکافی زیر شکم ماهی ایجاد کرده و محتویات شکم و آبشش آن را خارج می کنیم. پولک ماهی را می زنیم اما سر و دم زده نمی شود.

میزان دور ریز مدل پاک شده: ۲۰۰ الی ۲۵۰ گرم

فیله شده: سر و دم ماهی پاک شده را می زنیم.سپس آن را از پهلو و به موازات مهره ها برش می دهیم و استخوان ها را جدا می کنیم

میزان دور ریز مدل فیله شده: ۴۰۰ الی ۴۵۰ گرم

قطعه شده: سر و دم ماهی پاک شده را میزنیم و سپس آن را به شکل قطعات مکعبی هم اندازه برش می دهیم.

میزان دور ریز مدل قطعه شده: ۲۵۰ الی ۳۰۰ گرم

روش های پخت

ماهی سرخو  دارای گوشت بسیار نرم می باشد.

این ماهی را می توان به صورت کبابی یا سرخ شده طبخ نمود.

ماهی سرخو بصورت کبابی برای بیماران قلبی و افراد دیابتی بسیار مفید می باشد.

همچنین مصرف این ماهی به صورت کبابی علاوه بر سلامت بیشتر منجر به کاهش حملات قلبی نیز می گردد.

درباره ماهی سرخو :ارزش غذایی

ماهی سرخو همانند سایر ماهیان دریایی منبع بسیار غنی از پروتئین می باشد.

مصرف ۱۰۰ گرم از این ماهی حدود ۵۸ درصد نیاز روزانه بدن انسان را به پروتئین تامین می کند.

علاوه براین، این مقدار ماهی دارای ۱۴۰ کیلوکالری انرژی است.

در برابر مزایای تغذیه ای همچون میزان پروتئین بالا میزان چربی مضر در این ماهی حدود ۱ درصد است.

ماهی سرخو دارای ویتامین B5و B12 بوده و سرشار از فسفر، پتاسیم و اسید چرب امگا می باشد.

این ماهی دارای گوشت بسیار لذیذ است.

مصرف این ماهی منجر به کاهش خطر ابتلا به سرطان کلیه، پروستات، پانکراس و دستگاه گوارش می گردد.

تحقیقات نشان داده اند که مصرف گوشت ماهی سرخو به دلیل دارا بودن میزان سلنیوم بالا و اسید آمینه تریپتوفان تا ۳۹ درصد خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.

مشخصات دیگر ماهی سرخو

رنگ ماهی سرخو قرمز متمایل به صورتی می باشد و دارای گردن ضخیم و گوشتالویی است، دهان سرخو بزرگ بوده و کوهان دارد، وزن آن به سه تا چهار کیلو هم می رسد.

این ماهی در سطح پشتی دارای۱۰ عدد شعاع و ۱۳-۱۴ خار می باشد.

به طور کلی در اطراف بدن رنگ خطوط افقی زرد تا نقره ای، سایه ای از نقره ای سفید در شکم و زیر سر و همچنین یک نوار پهن بزرگ سیاه و سفید عمدتا بالای خط جانبی دارا است.

ماهیان بالغ احتمالا به وفور در مناطق صخره مرجانی؛ ماهیان جوانتر در مصب های مانگرو یافت می شوند.

این ماهی از ماهی های کوچکتر و بی مهرگان از جمله میگو ها، خرچنگ ها تغذیه می کند.

این ماهی در آب های غربی اقیانوس آرام، شرق آفریقا، آب های شمالی جزایر ریوکیو و استرالیا پراکنش دارد.

ماهی سرخوی معمولی یکی از ماهیان کفزی بوده و در مناطق مرجانی و صخره ای خلیج فارس یافت می شود.

این ماهی از سواحل و گاهی تا اعماق ۸۰ متر نیز مشاهده می گردد.

ماهی سرخوی معمولی در آب های سواحل استان هرمزگان، جزایر صخره ای مانند هرمز، لارک، کیش و قشم زیست نموده.

این گونه در مناطق جغرافیایی خاص خود (مناطق صخره ای و مرجانی) سهم عمده ای از میزان صید را به خود اختصاص می دهد.

عمدتا توسط گرگور، قلاب صید می گردد

ارسال نظر

ایمیل شما منتشر نخواهد شد

برای تماس کلیک کنید